Sunday, July 22, 2012

Harga sewa tapak mahal punca harga makanan Pasar Ramadan melambung

themalaysianinsider.com - Harga sewa tapak yang dikenakan oleh pihak urusetia Pasar Ramadan (PaRam) punca harga makanan meningkat sempena Ramadhan tahun ini, menurut rungutan dari peniaga-peniaga PaRam di sini, hari ini.

Tinjauan dari harga makanan di PaRam pada tahun ini di seluruh negara, menurut respon dari Twitter dan Facebook menunjukkan peningkatan harga makanan lebih mahal dari tahun-tahun yang lepas.

“Di Sabah misalnya, harga air tebu berharga sekitar RM7, di sesetengah tempat terutamanya di AsiaCity, Kota Kinabalu — harga air tebu sebotol mineral besar berharga RM10,” menurut koresponden #indeksparam dari Kota Kinabalu, Syarifah Nursyahidah dari Sabah.

#indeksparam adalah satu inisiatif dari golongan yang mempunyai akaun laman sosial Twitter untuk memberi informasi terbaru tentang harga makanan di PaRam, serta makanan-makanan menarik untuk kongsian bersama dari mereka yang melihat dari carian pautan (hashtag) tersebut, yang akan disiarkan di The Malaysian Insider setiap hujung minggu sepanjang bulan Ramadhan.

Sebagai perbandingan — harga air tebu rata-rata di Semenanjung berharga lebih kurang RM4-5 satu jag.

Sementara itu, tinjauan di sekitar pasar Ramadan sekitar Shah Alam rata-rata penduduk berkata ia masih berpatutan walaupun mereka merasakan sedikit mahal berbanding tahun lepas.

“Kalau kita tengok, harga murtabak daging dahulunya RM2.50, kini pun sama, cuma ukurannya kecil sedikit. Harga untuk laksa, mi dan mihun sup sekitar RM3.50 hingga RM4, berbanding tahun lalu lebih kurang RM3 hingga RM3.50 sahaja,” kata pengunjung PaRam di Seksyen 18, hari ini.

“Kita berharap kalau harganya mahal, kualiti dan kebersihannya hendak dijaga.

“Dan kita harap peniaga atau pihak urusetia PaRam tidak mengambil kesempatan dengan menekan rakyat dengan harga yang tidak berpatutan.

“Kita kena ingat bahawa ini bukan hanya sekadar berniaga, bahkan ini adalah fardhu kifayah untuk umat Islam berbuka puasa.

“Janganlah menganiaya orang ramai hanya kerana mahu mendapat keuntungan dunia,” kata seorang pengunjung yang ingin dikenali sebagai Din, di sini.

PaRam adalah tradisi rakyat Malaysia terutamanya kepada umat Islam setiap kali menjelang Ramadan.

Pelbagai juadah berbuka puasa dijual di seluruh negara dan sudah menjadi kewajipan bagi orang ramai untuk mengunjunginya.

KLIK UNTUK TABUNG BLOG INI

1 comments:

PAk JUSTAN DI BATANG on October 27, 2016 at 12:52 PM said...

Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Hari-hari rakyat susah 2.0 Copyright © sejak 2007 Hari-hari rakyat susah 2.0 Keretaburuk/Tempe Goreng Blogger Template