Sunday, January 15, 2012

Ini lah sebabnya kenapa rakyat Korea Utara meraung menangisi kematian Kim Jong Il

Jika tidak menangisi kematian Kim Jong Il, warga korea akan berakhir di penjara, itulah menurut laporan Daily NK. Pasca kematian pemimpin Korea Utara (Korea Utara) Kim Jong-il, beribu-ribu rakyat Korea Utara kelihatan sangat terpukul dan meratap semahu-mahunya. Bahkan tidak sedikit yang menangis meraung-raung. Ternyata ada hukuman bagi mereka yang tidak menampakkan kesedihan mendalam atas kematian 'pemimpin abadi' Korea Utara tersebut.

Hal tersebut didedahkan oleh surat khabar dalam talian asal Korea Selatan (Korsel), Daily NK, dan disiarkan oleh Fox News, Khamis (12/1/2012). Daily NK mengaku mendapat maklumat tersebut dari sumber yang berada di Wilayah Hamkyung Utara, wilayah paling utara di Korea Utara.

"Kerajaan menjatuhkan hukuman sekurang-kurangnya 6 bulan di kem buruh paksa bagi sesiapa yang tidak ikut serta dalam himpunan rakyat selama masa berkabung, atau mereka yang ikut serta tapi tidak menangis dan tidak kelihatan ikhlas semasa berkabung," kata sumber tersebut.

Daily NK juga memberitahu, orang-orang yang dianggap kritikal terhadap sistem pemerintahan dinasti Korea Utara, yang kini dipimpin oleh Kim Jong Un, akan dihantar ke kem-kem untuk mendapat 'pendidikan khas' atau akan diasingkan bersama keluarga mereka di kawasan terpencil.

Ditambah juga, persidangan tengah dipanggil bagi rakyat Korea Utara yang diketahui berusaha untuk melarikan diri dari wilayah Korea Utara selama masa berkabung bagi Kim Jong-il. Bahkan persidangan juga digelar bagi mereka yang menggunakan telefon bimbit untuk menelefon ke luar negeri.

Walaupun demikian, maklumat yang disampaikan oleh Daily NK ini memang belum boleh dipastikan kebenarannya. Daily NK adalah dimiliki oleh pihak pembangkang kerajaan Korea Utara.

Kim Jong-il yang memimpin Korea Utara selama 17 tahun, meninggal dunia akibat serangan jantung pada 17 Disember 2011 lalu. Tampuk kepimpinan Korea Utara lantas diberikan kepada anak bongsunya, Kim Jong Un, yang baru berusia 28 tahun namun sudah berpangkat jeneral bintang empat.

KLIK UNTUK TABUNG BLOG INI

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Hari-hari rakyat susah 2.0 Copyright © sejak 2007 Hari-hari rakyat susah 2.0 Keretaburuk/Tempe Goreng Blogger Template