Saturday, January 14, 2012

Empat juta ekor kucing dimakan tahun lalu di China

Rupanya kucing menjadi salah satu sajian kegemaran di kawasan China Selatan. Dalam setahun empat juta ekor kucing liar China ditangkap, kemudian dibunuh untuk dijadikan sajian.

"Biasanya kami mengumpul kucing-kucing liar itu lalu menjualnya ke restoran berdekatan di Wilayah Guangdong dan Guang Xi," kata salah seorang penangkap kucing, Zhou, kepada China Daily, kelmarin.

Daging kucing, kata Zhou, banyak diambil untuk keperluan diet. Harganya 10 yuan per kilogram. Di Ghuangdong, daging kucing merupakan bahan utama dalam hidangan tradisional mereka. "Dalam sehari saya boleh mendapat 70-80 ekor kucing," katanya.

Zhou mendedahkan kucing yang ditangkapnya biasanya liar dan berada di jalanan. "Namun memang ada harga khas untuk kucing hitam," ujarnya sambil tidak menerangkan alasannya.

Feng Dongmei, seorang aktivis perlindungan haiwan di Hong Kong, mengakui daging kucing memang jadi sajian popular di China. Namun menu kucing sangat jarang ditemui di pusat bandar. "Biasanya pemakannya dari kalangan usia lanjut, sukar untuk menghentikan kebiasaan mereka," ujarnya.

Tidak ada data statistik rasmi soal populasi kucing di seluruh China sekarang ini. Namun beberapa sumber organisasi perlindungan haiwan mengatakan sekurang-kurangnya empat juta kucing mati dibunuh untuk dijadikan santapan para orang tua di China Selatan, tahun lalu. Diterjemah dari tempo

KLIK UNTUK TABUNG BLOG INI

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Hari-hari rakyat susah 2.0 Copyright © sejak 2007 Hari-hari rakyat susah 2.0 Keretaburuk/Tempe Goreng Blogger Template