Friday, December 30, 2011

MENGHEBOHKAN DUNIA SEPANJANG TAHUN 2011

Berita Dunia Menghebohkan di 2011
HHRS 2.0 - Pada 11 Mac, Jepun diguncang gempa terbesar yang disusuli tsunami. Lebih dari 15 ribu orang terbunuh dan hampir sejumlahnya masih hilang. Gempa ini juga mencetuskan krisis nuklear terburuk selepas tragedi Chernobyl pada 1986 lalu. Loji Fukushima Daiichi mengalami kebocoran radiasi berbahaya.

Gelombang pertentangan rakyat Arab atau Arab Spring, pertama bermula di Tunisia apabila seorang penggangur membakar diri hingga mati. Ghairah revolusi ini kemudian menyebar ke Mesir, Libya, Algeria, Yaman, Jordania, Bahrain dan Syria. Seluruh Timur Tengah dan Afrika Utara merasakannya.

Kematian tiga tokoh yang dikenali kalangan politik dunia, juga membuat mereka menjadi pusat perhatian dunia. Yakni serangan kontroversi oleh pasukan Navy SEAL Amerika Syarikat (AS) pada awal Mei lalu yang mengorbankan buruan nombor satu mereka, Pemimpin Al Qaeda Osama bin Laden.

Disusuli Muammar Khadafi, pemimpin Libya yang nyawanya melayang di tangan rakyatnya sendiri pada 20 Oktober lalu. Hingga kini, masih ada siasatan bagaimana dia sebenarnya dibunuh berdasarkan video yang menunjukkan Khadafi meminta diampuni tapi malah ditembak kepalanya.

Di penghujung tahun, tepatnya pada 17 Disember, pemimpin Korea Utara (Korea Utara) Kim Jong-il tutup usia. Khabarnya, dia meninggal selepas serangan jantung ketika dalam sebuah perjalanan dengan kereta api. Kematian Kim menimbulkan tanda tanya mengenai masa depan Korea Utara.

Satu lagi kematian yang menyatukan dunia iaitu pengasas Apple Inc. Steve Jobs adalah otak di belakang gadget hebat seperti iPhone, iPod dan iPad. Jobs menghidap kanser pankreas sejak 2004 dan meninggal dunia pada 5 Oktober lalu.

Tunjuk perasaan di Wall Street, bandar kewangan di New York, AS, berubah menjadi gerakan global. Gerakan ini menentang kerakusan syarikat besar di Wall Street. Tunjuk perasaan ini menjalar seluruh dunia seperti occupy Wall Street, occupy Tokyo, occupy Paris dan banyak lagi.

Masalah ekonomi dunia, bermula dari peringkat pengangguran yang tinggi hingga krisis hutang Eropah juga masih memusingkan kepala kalangan kewangan dunia. 

Skandal seks Perdana Menteri (PM) Itali Silvio Berlusconi juga masih membuat kalangan politik menggelengkan kepala. Namun, dunia lebih terkejut apabila bekas Pengarah Urusan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) Dominique Strauss-Kahn (DSK).

DSK ditahan di New York selepas seorang pelayan Sofitel Hotel Manhattan menuduhnya melakukan tindakan perkosaan. Politik Perancis yang dikenali sebagai capres ini dimalukan, hingga memaksanya mengundurkan diri dari  IMF.

Berita baik terbesar di tahun 2011 adalah dua Royal Wedding iaitu perkahwinan Putera William, putera pertama pewaris takhta England Putera Charles dan mendiang Lady Diana Spencer. William menikahi Catherine Middleton pada 29 April lalu.

Royal Wedding lain adalah pernikahan Putera Albert, pewaris takhta Kerajaan Monaco dengan seorang perenang Afrika Selatan, Charlene Wittstock. Berbeza dengan William-Catherine, kedua-duanya dikhabarkan bermasalah sejak bulan madu. Namun, mereka masih bersama.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Hari-hari rakyat susah 2.0 Copyright © sejak 2007 Hari-hari rakyat susah 2.0 Keretaburuk/Tempe Goreng Blogger Template