Tuesday, November 8, 2011

Seorang pembuat filem dari Amerika berperang di Libya sehingga Khaddafy tumbang

Matthew VanDyke dan teman wanitanya Lauren Fischer. VanDyke seorang penulis lepas dan pembuat filem dari Amerika Syarikat terlibat dalam pertempuran di Libya yang menyebabkan Moammar Khadafy tumbang. Dia disahkan hilang tetapi Sabtu lalu dia sudah kembali ke AS.

HHRS 2.0 - Seorang penulis AS yang hilang di Libya setelah bertempur di garis depan dalam revolusi negara itu telah kembali ke AS. Matthew Vandyke, 32 tahun, dari Baltimore, Maryland, ditangkap dalam sebuah misi pengintipan di negara Afrika utara itu. Dia kemudian dikurung selama lima bulan di penjara Libya. Apabila dia berjaya melarikan diri, penulis bebas dan pembuat filem itu memutuskan untuk tetap tinggal di garis depan sehingga Khadafy tumbang.

Ketika tiba di Baltimore-Washington International Marshall Airport, dia memegang bendara baru Libya dan mengenakan seragam tentera. Vandyke berteriak, "Kemenangan kami menang!" dia disambut ibunya dan teman wanitanya.

Dia pergi ke Libya pada Februari, beberapa hari selepas pemberontakan melawan diktator Moammar Khadafy di negara itu.

Setibanya di lapangan terbang berhampiran rumahnya itu, Sabtu (5/11/2011), dia berkata, ketika hendak ke Libya, dia memberitahu kepada keluarganya bahawa dia merancang untuk mendokumentasikan revolusi di Libya untuk sebuah filem dan buku yang sedang dia lakukan. Namun pada kenyataanya, itu selalu berniat untuk terlibat dalam pemberontakan. "Kamu jangan memberitahu ibu dan teman wanita saya bahawa saya akan pergi berperang," katanya pada Sabtu malam seperti dilaporkan Daily Mail, Ahad.
KLIK UNTUK TABUNG BLOG INI
"Ketika saya melarikan diri dari sebuah penjara (Libya), saya berniat untuk menyelesaikan apa yang saya perlu lakukan. Jadi beberapa minggu terakhir ini saya berada dalam pertempuran di garis depan di Sirte dalam memerangi pasukan Khadafy."

Pada awal tahun ini, Vandyke masih berada di Baltimore untuk mengerjakan sebuah buku dan filem tentang perjalanan motosikal di Timur Tengah dan Asia Tenggara. Ketika itu teman-temannya di Libya mula menceritakan bahawa keluarga mereka hilang. Dia berkata, "Saya tidak boleh hanya duduk dan membiarkan saja apa yang telah terjadi pada orang-orang yang saya kasihi dan tidak berbuat apa-apa. Saya melihat bagaimana orang-orang menderita di bawah rejim seperti itu dan sudah waktunya itu harus ditamatkan."
Vandyke berada dalam sebuah misi pengintipan di Brega ketika dia ditangkap pasukan Khadafy. Dia dimasukkan ke penjara Libya selama lima bulan lebih. Semasa dalam tempoh tahanan, dia menyanyikan lagu-lagu Guns n 'Roses buat dirinya dan cuba untuk mengingatkan skrip dalam filem Star Trek. Beliau berkata, dia menderita kesan psikologi dari kurungan tersebut.

Dalam usaha untuk membebaskan anaknya, Sharon Vandyke pergi ke Turki dengan membawa gambar anaknya itu dan berjumpa para diplomat Libya. Namun sehingga Julai, para pegawai Libya menafikan Vandyke ditahan.

Ketika penjara Abu Salim di Tripoli dibom pada bulan Ogos, rakan-rakan tahanan membuka sel Vandyke dan dia pun melarikan diri. Dia menuju ke sebuah kompleks, di mana dia menggunakan telefon untuk menelefon ke rumah.

Ahli keluarga dan Jabatan Luar Negeri AS mendesak dia untuk kembali. Namun dia mengatakan, dia ingin menyelesaikan apa yang dia lakukan di sana. Dia memberitahu, "Saya menghargai bahawa mereka menghabiskan masa dan tenaga untuk cuba membantu saya dan dengan mengangkat kisah saya, mereka mencegah rejim melakukan sesuatu ke atas saya dan saya sangat bersyukur untuk itu. Jika mereka benar-benar membuat saya dibebaskan, ya, saya mungkin akan pulang. (Namun) saya tidak patuh dan saya pergi bersama tahanan lain. Saya membebaskan diri saya dan pulang ketika saya ingin pulang. "

Teman wanitanya, Lauren Fischer, mengatakan kepada Associated Press, sukar untuk mengetahui bahawa dia selalu merancang untuk berperang dalam revolusi Libya. Fischer berkata, "Yang saya tahu dia pergi ke sana untuk membantu rakan-rakannya, bukan untuk berperang. Namun selepas lima setengah bulan tidak pasti di mana dia berada, bukan itu yang saya fikirkan. Bagi saya, lebih penting mengetahui bahawa dia selamat dan sihat saja. "

Ketika memutuskan untuk berperang sehingga Khadafy tumbang, Vandyke menyertai Brigade Ali Hassan al-Jaber dari Tentera Pembebasan Nasional Libya. Setelah Khadafy ditangkap dan dibunuh bulan yang lalu, Vandyke pergi ke Tripoli untuk merayakan peristiwa itu. Setelah itu dia berfikir bahawa dia harus kembali ke rumah. Dia mengatakan, "Saya senang berada di rumah. Saya senang pekerjaan itu selesai. Saya tidak akan pulang sampai Khadafy tumbang dari tampuk kekuasaan. Dia sudah pergi, jadi saya pun pulang."

Sharon Vandyke mengatakan, "Banyak masa hidup anak lelakinya itu telah diberikan kepada negara-negara lain. Saya tahu orang Libya menghargai itu. Saya sangat bangga bahawa dia sangat komitmen. Saya tidak pernah cuba untuk membawanya pulang. Saya mengatakan kepadanya bahawa saya akan menyokong keputusannya."
Diterjemah dari kompas.com

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Hari-hari rakyat susah 2.0 Copyright © sejak 2007 Hari-hari rakyat susah 2.0 Keretaburuk/Tempe Goreng Blogger Template