Friday, November 4, 2011

Nasib jemaah haji Libya

HHRS 2.0 - Sekitar 120 haji jemaah dari Benghazi menyekat landasan perubatan lapangan terbang bandar itu setelah sebuah pesawat Saudi Arabia membatalkan penerbangannya untuk membawa mereka melakukan ibadah haji.

Jemaah lelaki dan wanita yang marah, setelah menunggu selama hampir 18 jam untuk menunggu pesawat Saudi tersebut, berjalan menuju landasan perubatan dan menghentikan pesawat penerbangan dalam negeri berlepas dari lapangan terbang Benina Benghazi, seorang koresponden AFP melaporkan dari landasan.

Semua jemaah haji adalah keluarga dari pejuang yang terbunuhdalam pertempuran melawan pasukan Muammar Gaddafi sejak pemberontakan terhadap bekas diktator tersebut meletus di Benghazi, pada bulan Februari lalu dan berakhir dengan kematiannya pada 20 Oktober.
KLIK UNTUK TABUNG BLOG INI
"Kami telah menunggu sejak pukul 5 pagi menunggu pesawat tiba, tetapi tidak ada berita. Tidak ada yang mengatakan kepada kami apa yang berlaku," Hafiz Al-Jilali, penyelaras untuk jamaah haji di Benghazi mengatakan kepada AFP.

Seorang jemaah bernama Jilali , berteriak "Allahu Akbar" dan duduk di depan pesawat yang akan berlepas ke Tripoli sehingga memaksa pesawat tersebut membatalkan penerbangannya.

Jilali berkata para jemaah juga memaksa dua pesawat tentera untuk mendarat di lapangan terbang lain pada hari Sabtu lalu.

"Kami adalah ahli keluarga mereka yang terbunuh dalam revolusi dan ini adalah balasan yang kami perolehi," kata Adel Ali, seorang usahawan dari Benghazi yang dalam perjalanan pertamanya naik haji bersama-sama dengan ibunya.

"Ini bukan apa yang kami harapkan selepas kami memberikan darah kami untuk revolusi," tambahnya.

"Kerajaan harus memastikan bahawa jemaah haji dilayan dengan baik. Setiap peziarah di sini telah kehilangan seseorang atau keluarganya yang lain dalam revolusi." Diterjemah dari eramuslim

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Hari-hari rakyat susah 2.0 Copyright © sejak 2007 Hari-hari rakyat susah 2.0 Keretaburuk/Tempe Goreng Blogger Template