Friday, September 30, 2011

Kulit album Nevermind, Bayi Nirvana 20 Tahun Kemudian


Bagi pecinta musik rock mahupun altenative rock pasti mengenali dengan album fenomenal tersebut. Album yang dikeluarkan 20 tahun yang lalu itu, tepatnya 24 September 1991, banyak dengan lagu hit seperti "Smells Like Teen Spirit", "Come as You Are", "Lithium", dan "In Bloom". Bahkan di bulan Januari 1992, single "Smells Like Teen Spirit" mampu menggeser album Dangerous-nya Michael Jackson 's dari kedudukan nombor 1 di tangga lagu Billboard.

Persatuan Industri Rakaman Amerika (Recording Industry Association of America - RIAA) pun menganugerahkan album Diamond untuk "Nevermind" kerana berjaya terjual 10 juta copy (untuk wilayah Amerika). Untuk seluruh dunia, album nevermind terjual sekitar 30 juta copy. Para pengkritik muzik menobatkannya juga sebagai salah satu album rock terbaik sepanjang zaman.

Untuk memperingati 20 tahun keluaran album "Nevermind" tersebut, tarikh 27 September 2011 lalu, Universal Music Enterprises mengeluarkan album Super Deluxe Edition of Nevermind yang terdiri dari 4-CD plus 1-DVD. Versi album lain iaitu album Deluxe Edition of Nevermind yang terdiri dari 2-CD dan versi "4 LP Deluxe Edition Nevermind" (akan dikeluarkan 4 Oktober 2011).


Namun, ada yang lebih menarik lagi dari peringatan 20 tahun album "Nevermind" itu. Iaitu bayi yang menjadi model di kulit album tersebut akan kembali mengulangi pose yang sama di dalam air. Memang, banyak orang yang ingin tahu tentang kewujudan bayi itu sekarang, yang tentu sudah beranjak dewasa. Yang pasti, pose ulangan tersebut tidak akan menunjukkan organ intim bayi lagi tersebut hehehe

Bayi yang digelar "Nirvana baby" itu bernama Spencer Elden, nama lengkapnya Spencer Kenneth Royce Elden. Elden lahir tarikh 7 Februari 1991, ketika ini dia sudah berusia 20 tahun lebih. Ketika menjadi model di kulit album "Nevermind", Elden baru berusia beberapa bulan. Kini, Elden bekerja sebagai seorang seniman di Shepard Fairey, milik studio Obey Giant.

Penampilan bayi Elden di kulit album Nirvana tersebut memang unik, menarik perhatian, dan menjadi pembicaraan orang-orang sedunia selama bertahun-tahun. Keputusan syarikat rakaman Nirvana memilih gambar seorang bayi yang sedang berenang di dalam kolam untuk menjadi kulit album "Nevermind" memang tepat.

Selain mampu melonjakkan penjualan album tersebut di pasaran dan disukai peminat, kulit tersebut juga terpilih sebagai salah satu kulit album muzik terbaik sepanjang zaman versi AOL Music Canada.

Demikian pula dengan hasil polling pembaca majalah Rolling Stone yang menempatkan kulit album Nevermind sebagai salah satu kulit terbaik sepanjang zaman, menduduki peringkat ke-3, di bawah album The Beatles, "Sgt. Pepper s Lonely Hearts Club Band "dan Pink Floyd," Dark Side Of The Moon ".

Untuk memperingati 20 tahun album Nevermind, Elden kembali lagi mengulang posenya di album tersebut di kolam renang Rose Bowl, Pasadena, California. Di sela-sela pengambilan gambar semula itu, Elden sempat ditanya oleh juru kamera bagaimana rasanya membesar sebagai bayi terkenal di kolam renang itu. Elden menjawab, "Tidak tahu, agak sedikit cool... haha, seperti ... foto saya ketika bayi ada di mana-mana, dipamerkan di dinding semua orang. Semua teman-teman saya mempunyai gambar saya di dinding mereka. Saya datang ke sebuah kedai muzik, selalu ada foto dari album itu di jendela mereka ".

Malangnya, sampai usia dewasanya, Elden tak (begitu) mengenali ahli kumpulan Nirvana. Sebenarnya, peluang untuk mengenal salah seorang dari anggota Nirvana tersebut sudah ada ketika Kurt Cobain, vokalis Nirvana, dan isterinya Courtney Love pernah berjanji akan mengajak Elden makan malam ketika dia dewasa kelak. Namun, janji tersebut tidak dapat dipenuhi kerana Kurt Cobain ditemui mati pada tahun 1994, sebelum Elden dewasa.

20 tahun selepas tampil di sampul album yang melegenda tersebut, Spencer Elden tetap menjadi fenomena. Dan, bayi Elden telah menjadi ikon bagi Nirvana yang tidakkan dilupa peminatnya.

Diterjemah dari kompas forum

KLIK UNTUK TABUNG BLOG INI

1 comments:

adanaberkat on October 14, 2011 at 12:48 AM said...

As salam..aku memang minat gila dgn band ni dulu..kalau nak rock boleh tapi arak,dadah dan zina jgn sentuh langsung..solat yg 5 jgn dilupa insya Allah..kita dilandasan yg betul..izin share k

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Hari-hari rakyat susah 2.0 Copyright © sejak 2007 Hari-hari rakyat susah 2.0 Keretaburuk/Tempe Goreng Blogger Template