Friday, August 5, 2011

Makanan Mukmin Menjelang Dajjal keluar






"Sesungguhnya tiga tahun sebelum kemunculan Ad-Dajjal, di tahun pertama, langit menahan sepertiga air hujannya dan bumi menahan sepertiga hasil tumbuhannya, dan pada tahun kedua, langit menahan dua pertiga air hujannya, dan bumi juga menahan dua pertiga hasil tanamannya. Dan pada tahun ketiga langit menahan semua yang ada padanya dan begitu pula bumi, sehingga binasalah setiap yang memiliki gigi pemamah dan kuku. "(" Kisah Dajjal "- Syaikh Muhammad Nashiruddin Al-Albani; Pustaka Imam Asy-Syafi'i; hlm. 92 )


Jika Nabi صلى الله عليه و سلم menyatakan bahawa "sehingga binasalah setiap yang memiliki gigi pemamah dan kuku", itu bererti setiap haiwan yang memberikan protein utama bagi manusia menjadi punah. Seperti di antaranya ialah: kambing, domba, lembu, kerbau dan unta. Dan sebab itulah Asma 'menjadi khuatir apa yang bakal menjadi makanan kaum beriman di masa itu. Lalu Nabi صلى الله عليه و سلم menjelaskan bahawa makanan kaum mukmin di masa itu ialah makanan penghuni langit, iaitu para malaikat. Dalam hal ini berupa tasbih dan taqdis.



Masya Allah ...! Nabi صلى الله عليه و سلم memberi tahu kita yang hidup di masa menjelang datangnya puncak fitnah, yakni Ad-Dajjal, bahawa jenis makanan orang beriman adalah semisal dengan makanan para malaikat. Bayangkan ...! Betapa pentingnya kedudukan dan peranan zikrullah di masa fitnah menjelang hadirnya Ad-Dajjal. Sedemikian pentingnya mengingati Allah سبحانه و تعالى (zikrullah) sehingga jika dilakukan dengan baik dan benar, maka ia dapat menggantikan fungsi makanan, khususnya protein, yang pada masa itu menjadi barang langka jika tidak boleh dikatakan musnah sama sekali.


Maka saudaraku, alangkah pentingnya umat Islam sejak sekarang sudah melatih diri dan keluarganya untuk melakukan zikrullah yang berkualiti dan sebanyak mungkin. Baik zikrullah yang formal, seperti solat lima waktu yang hukumnya fardhu 'ain, mahupun zikrullah yang non-formal seperti pelbagai wirid yang dianjurkan oleh Rasulullah صلى الله عليه و سلم. Pantas bilamana Allah سبحانه و تعالى menurunkan ayat khusus mengandungi perintah untuk zikrullah sebanyak mungkin.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Hari-hari rakyat susah 2.0 Copyright © sejak 2007 Hari-hari rakyat susah 2.0 Keretaburuk/Tempe Goreng Blogger Template