Sunday, August 21, 2011

Krisis ekonomi: Peluang sistem ekonomi Islam menggantikan sistem Yahudi ini sudah dikhabarkan oleh Allah di surah Al-Hasyr

Para Kapitalis Telah Merobohkan Sistem Mereka Sendiri



Kapitalis Telah Merobohkan Sistem Mereka Sendiri


Dalam beberapa minggu ini, orang Amerika terutama tokoh-tokoh pentingnya kini gelisah. Bila dua minggu lalu mereka gelisah dengan krisis hutang, ketika hutang ini sedang diatasi ternyata masalah baru yang sangat serius muncul.

Masalah baru ini adalah ketidak percayaan pasaran terhadap ekonomi negara itu, ini kesan  aham-saham jatuh di bursa minggu lalu justru setelah  hutang disepakati naik. Ketidak percayaan ini bahkan juga di sahkan oleh salah satu pemeringkat hutang Standard & Poor 's, yang menurunkan credit rating hutang jangka panjang Amerika dari AAA ke AA + dengan outlook negative - masih mungkin bertambah buruk lagi!.

Kejadian penurunan rating yang pertama kalinya sejak Amerika memperoleh AAA nya 70 tahun lalu itu, tentu akan menimbulkan gejolak pasaran yang sukar di bayangkan di seluruh dunia. Untuk meminimumkan kesan penurunan rating ini bahkan Standard & Poor 's adalah dengan memilih masa malam jumaat ketika semua bursa sudah ditutup untuk pengumumannya. Pagi ini turun naik bursa termasuk harga emas agak sukar dielakkan kerana kesan gempa penurunan rating yang tidak sepenuhnya boleh dimitigasi sepanjang hujung minggu.

Yang menjadi pertanyaan adalah, mengapa negeri yang paling kaya dengan GDP per capita rata-rata di atas 4 kali dari GDP per capita dunia tersebut justru menjadi sumber kekacauan ekonomi dunia dalam masa beberapa tahun terakhir?. Perhatikan peta income ratio yang dibuat oleh University of California sekitar 10 tahu lalu di bawah.

Income Ratio 2000


Kegagalan ekonomi Amerika yang juga ketua kapitalisme ini akan menjadi epicentrum dari gempa ekonomi global yang kesannya pasti akan kita juga rasakan.

Lantas timbul soalan yang asas, bila kapitalisme gagal atau sedang menuju proses kegagalan, komunisme malah lebih dulu gagal dua dekad lalu, lantas  ekonomi seperti apa yang seharusnya boleh kekal sampai akhir zaman? Bagi kita tentu penyelesaian ekonomi yang bergantung petunjuk al-Quran dan Hadis.

Untuk krisis global yang epicentrum-nya di Amerika tersebut misalnya, jawapan  ada di surat Al Hasyr Ayat 7:

"... Supaya harta itu jangan beredar di antara orang-orang kaya saja di antara kamu. Apa yang diberikan Rasul kepadamu, maka terimalah. Dan apa yang dilarangnya bagimu, maka tinggalkanlah. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah amat keras hukumannya. "

Kalau saja kekayaan orang-orang Amerika lebih menyebar, krisis sekarang tidak akan timbul. Negaranya tidak perlu berhutang ke sana sini untuk membayar gaji para veteran, faedah sosial masyarakat yang tidak mampu dlsb.

Peluang sistem (ekonomi) Islam menggantikan sistem Yahudi ini juga sudah dikhabarkan oleh Allah di surah Al-Hasyr pula, ayat 2: "... mereka merobohkan rumah-rumah mereka dengan tangan mereka sendiri dan tangan orang-orang yang beriman. Maka ambillah (kejadian itu) untuk menjadi pelajaran, hai orang-orang yang mempunyai pandangan. "

Mereka sudah merobohkan ekonomi (sistem) mereka sendiri, maka kini waktunya tangan-tangan kaum muslimin untuk menghadirkan Sistem penggantinya. Apa konkritnya?, Inilah yang menjadi PR besar ahli-ahli ekonomi dan pengamal Muslim, para hafidz dan hafidzhah yang mampu meningkatkan interaksinya dengan al-Quran secara pari purna, tidak berhenti dari membaca dan menghafal, tetapi mampu memahami, melaksanakan (mengamalkan) dan mengajarkan setiap petunjuk yang ada di al-Quran.

Bila tangan-tangan kaum muslimin tidak berhasil menghadirkan penyelesaian-nya ketika mereka telah merobohkan sistem ekonomi mereka sendiri seperti yang terjadi ketika ini maka yang akan muncul tetap saja sistem kapitalis Yahudi dalam bentuk yang lain, dan kita akan menunggu lagi pada bila-bila mereka akan merobohkan kembali Sistem mereka itu dengan tangan-tangan mereka sendiri lagi?. Wa Allahu A'lam.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Hari-hari rakyat susah 2.0 Copyright © sejak 2007 Hari-hari rakyat susah 2.0 Keretaburuk/Tempe Goreng Blogger Template