Monday, July 25, 2011

Dari Mana Datangnya Air di Bumi?


Air tidak muncul bersamaan dengan terbentuknya Bumi, sekitar 4,5 bilion tahun. Punca air di planet kita, yang meliputi sehingga 70 peratus daripada permukaan Bumi masih misteri bagi para pengkaji. Banyak yang berpendapat bahawa air tidak muncul bersamaan dengan terbentuknya Bumi, namun objek dari angkasa yang menghantarkannya ke planet kita.

Dianggarkan, jika air datang bersamaan dengan terbentuknya planet Bumi pada 4,5 bilion tahun lalu, ia kemungkinan besar sudah menguap kerana panasnya Matahari yang ketika itu baru. Ertinya, air kemungkinan datang dari tempat lain.

Planet-planet dalam (Utarid, Zuhrah, Marikh) juga ketika sistem suria baru mulai dibentuk, masih terlalu panas untuk menyimpan air. Jadi, kemungkinan air di Bumi juga tidak datang dari sana. Namun, planet-planet dan benda-benda angkasa lain seperti bulan-bulan milik Jupiter, komet, dan lain-lain cukup jauh dari Matahari sehingga memungkinkan untuk punya ais.

Selama tempoh kira-kira 4 bilion tahun lalu, yang disebut dengan tempoh Late Heavy bombardment, objek raksasa, kemungkinan datang dari luar tata suria, menghujani Bumi dan planet-planet lain. Ada kemungkinan bahawa objek-objek ini dipenuhi oleh air. Pertembungan Bumi dengan objek-objek inilah yang membuat planet kita dipenuhi air.

Lalu, objek apa yang membawa air?

Untuk beberapa lama, astronomi menganggarkan bahawa komet, muncul dari bongkahan ais dan batu yang mempunyai uapan ais di buntutnya yang panjang dan terus-menerus mengelilingi Matahari, dijangka menjadi pelakunya.

Namun demikian, pengukuran jarak jauh terhadap air yang menguap dari beberapa komet besar yang ada ketika ini seperti komet Halley, Hyakutake, dan Hale-Bopp mendedahkan bahawa ais yang ada di sana diperbuat dari jenis H2O yang berbeza kerana mengandungi isotop hidrogen yang lebih berat berbanding ais yang biasa ada di Bumi.

Ertinya, komet-komet ini bukanlah sumber air bagi Bumi.

Komet-komet besar dari senarai suspek sumber air, astronomi kembali mencari panduan apakah air yang ada di bumi datang dari lingkaran asteroid.

Kawasan yang terdiri daripada beratus-ratus ribu asteroid yang mengorbit Matahari di antara planet dalam dan planet luar sebelumnya diyakini terlalu dekat ke Matahari untuk menyimpan air. Namun dari bukti-bukti terbaru, diketahui bahawa ada ais di asteroid 24 Themis yang ada di sana.

Penemuan ini, dan ais di asteroid lain menunjukkan bahawa kemungkinan ada lebih banyak ais di asteroid berbanding anggaran sebelumnya. Ini kemungkinan menjadi sumber datangnya air di Bumi.

Saat ini, seperti dilaporkan dari Life 's Little Mysteries, 14 Julai 2011, satelit pemantau seperti DAWN milik NASA telah dihantar untuk menjelajah asteroid. Harapannya, dalam masa beberapa tahun akan datang, kita akan mengetahui lebih banyak mengenai air misteri yang berpotensi membantu kita memahami bagaimana asal air di Bumi.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Hari-hari rakyat susah 2.0 Copyright © sejak 2007 Hari-hari rakyat susah 2.0 Keretaburuk/Tempe Goreng Blogger Template