Thursday, July 7, 2011

Blogspot dihapuskan?

Blogspot dihapus?

HHRS 2.0 - Tentu ini menjadi soalan dari pengguna blogspot, kerana kita tahu blogspot adalah salah satu perkhidmatan pembekal blog terbesar selain wordpress. Blogspot sendiri sebenarnya bukannlah perkhidmatan asli dari google. Blogspot adalah produk yang pengambilalihan google dari syarikat lain.

Adakah blogspost akan dihapuskan? Kalau dilihat dari peringkat kepopularannya sepertinya tidak, tapi kalau dilihat dari cara google mengambil keputusan boleh juga iya. Semua kembali lagi ke google dan kita tidak akan pernah bisa tau apa yang ada di otak mereka. Sama seperti algoritma carian google, tidak ada seorang pun yang tau apa yang mereka fikirkan kecuali Tuhan dan google sendiri.

Apa kesannya jika blogspot dihapuskan?

Sekali lagi mungkin tidak dihapuskan tapi diganti namanya. Kesannya jelas ada dengan penggantian nama ini apalagi jika yang diganti adalah domainnya. Beberapa hal yang kan bisa terjadi dengan penggantian nama ini adalah

1. Permalink

sudah sangat jelas pemalink akan berubah. Hal ini sangat resah untuk pemain SEO dan carian dollar yang menggunakan blogspot sebagai basis blognya. Akan banyak kegagalan url. Kegagalan ini secara automatik akan meningkatkan jumlah url yang tidak ditemui di google webmaster. Denga peringkat kegagalan carian url yang tinggi, automatik akan mempengaruhi populariti blog tersebut baik di mata pembaca mahupun di mata mesin pencari.

2. Backlink

Buat pemain seo, backlink sangat penting walaupun secara exact pengiraan backlink pada algoritma masih misteri. Dengan berubahnya url tentu pemain seo akan kehilangan backlink kerana link ini tidak mencari alamat tersebut. sebagai contoh:

backlink pada blog www.mbahsangkil.blogspot.com tidak boleh menjadi backlink pada www.mbahsangkil.googleblog.com. Link ini tidak mempunyai kemampuan redirect atau menukar arah tujuan. Link ini adalah link pasif yang hanya akan menuju pada alamat yang tertulis pada url.

3. Branding

Untuk para marketer yang menggunakan blogspot sebagai alamat di mana mereka mempromosikan produknya tentu harus merubah alamat url mereka untuk jangka masa panjang. Jika memang terjadi penggantian nama automatik mereka harus juga menukar nama alamat web mereka.

Lebih baik katika ini kita jangan khuatir dulu dengan berita mengenai hal ini. Google adalah perkhidmatan nombor 1 di dunia dengan pekerja yang boleh dibilang "ahlinya ahli" dibidangnya. Google tentu sudah memikirkan ini semua dan tentunya akan mencari cara yang paling optimum dan minimum "kerosakan". Walaupun nantinya sekiranya blogspot dihapuskan dan diganti dengan nama lain tentu google tidak akan gelabah dengan sistem migrasinya. Google juga tidak mahu di tuduh otoriter dengan semena-mena melakukan perubahan, paling tidak mereka pasti akan memberikan sosialisasi dan penyelesaian baik dalam hal teknikal mahupun penambahan manfaat. (diterjemah dari fiqhiislam)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Hari-hari rakyat susah 2.0 Copyright © sejak 2007 Hari-hari rakyat susah 2.0 Keretaburuk/Tempe Goreng Blogger Template