Monday, June 13, 2011

Kita menjadi objek eksploitasi produk Yahudi (ini bukan isu beg tangan)



HHRS 2.0 - Era globalisasi yang semuanya serba global, seolah memperlihatkan sisi lain. Iaitu, dunia termasuk negeri-negeri kaum muslimin tidak mampu menyaingi saudagar Yahudi untuk memasarkan produk mereka.

Apa saja. Mulai dari produk bahan seperti teknologi, busana, makanan dan minuman, hiburan, sukan, kesihatan, sehingga yang bukan material seperti ideologi dan pemikiran, politik, budaya, dan sebagainya.

Inilah yang boleh disebut sebagai imperialisme baru terhadap dunia, termasuk negeri kaum muslimin. Dan di situlah saat ini kita tinggal. Ketika ini, boleh dikatakan kita menjadi salah satu objek eksploitasi produk Yahudi untuk kepentingan mereka.

Tentunya, Islam bukan agama yang tanpa penyelesaian. Bahkan, hanya Islam yang boleh mengatasi arus deras Yahudiisasi ini, di banding dengan agama atau sistem lain yang ada di dunia ini. Malangnya, tidak banyak kaum muslimin yang menyedari itu.

Sebagai contoh sederhana, dari segi kesihatan. Betapa ketika ini dunia begitu bergantung dengan produk-produk kesihatan Barat yang dikuasai perniagaan saudagar Yahudi. Mulai dari alat kesihatan, hingga aneka produk ubat.

Dari segi ini saja, entah berapa besar wang kaum muslimin tersedut ke poket mereka. Padahal, Islam melalui sunnah Rasulullah saw. dan para sahabat telah memulakan sebuah produk kesihatan yang murah dan selamat. Seperti, kaedah bekam, ubat-ubatan herba, dan sebagainya.

Begitu pun dengan produk lain seperti kewangan, pendidikan, hiburan, dan lain. Kalau saja semua itu dikembalikan kepada cara Islam, bukan hanya saudagar Yahudi yang akan menjadi muflis, Islam pun boleh membumi di negeri kaum muslimin.

Persoalannya, bagaimana hendak melakukan hal sebesar ini dalam kehidupan seharian? Kendala apa saja yang biasa menjadi hambatan, dan bagaimana mengatasinya?
(diterjemah dari eramuslim)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Hari-hari rakyat susah 2.0 Copyright © sejak 2007 Hari-hari rakyat susah 2.0 Keretaburuk/Tempe Goreng Blogger Template