Thursday, May 5, 2011

Perbuatan memfitnah mencampakkan seseorang sebagai ahli neraka



Perbuatan memfitnah samada ada dengen segaja atau tidak segaja (kerana kejahilan) adalah amat dilarang oleh Allah malah setiap perbuatan akan diperhitungkan dan di balas samaada dibalas di dunia atau pun diakhirat (di akhirat tetap ada pembalasan).

Allah telah memberi penegasan bahawa bahayanya fitnah ia bersandarkan Surah Al Baqarah ayat 191 iaitu "Fitnah itu lebih besar bahayanya dari pembunuhan"

Allah juga telah memberikan penegasan bahawa orang atau golongan yang menyebarkan berita palsu atau fitnah akan memasuki neraka bersandarkan firman Allah di dalam Surah An Nur ayat 19 :

إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ (١٩)

19. Sesungguhnya orang-orang Yang suka terhebah tuduhan-tuduhan Yang buruk Dalam kalangan orang-orang Yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa Yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat; dan (ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian).


Rasulullah S.A.W telah menegaskan bahawa orang atau golongan yang menyebarkan fitnah tidak akan masuk syurga ia bersandarkan hadith riwayat Al Bukhari dan Muslim iaitu Rasulullah S.A.W bersabda “Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah”

Janganlah menyebarkan sesuatu perkara yang tidak diketahui kesahihannya kerana setiap perbuatan akan dibalas oleh Allah.

وَلا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولا (٣٦)

36. Dan janganlah Engkau mengikut apa Yang Engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa Yang dilakukannya.
(Surah Al Isra' : Ayat 36)


Apabila seseorang atau golongan melakukan fitnah dan tidak bertaubat serta tidak mendapat kemaafan dari pihak yang difitnahnya maka orang atau golongan yang melakukan fitnah adalah termasuk dari kalangan ahli neraka ia adalah bersandarkan firman Allah di dalam Surah Al Buruj ayat 10 :

إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ (١٠)

10. Sesungguhnya orang-orang Yang menimpakan bencana untuk memesongkan orang-orang lelaki Yang beriman dan orang-orang perempuan Yang beriman, kemudian mereka tidak bertaubat, maka mereka akan beroleh azab neraka jahannam (kerana perbuatan buruk itu), dan mereka akan beroleh lagi azab api Yang kuat membakar (kerana mereka tidak bertaubat).


Maka jauhilah dari orang fasik dan munafik dan menjauhkan diri dari menjadi orang fasik dan munafik serta bertaubat seandai telah melakukan tuduhan palsu atau fitnah kerana pintu taubat terbuka luas selagi mana masih bernyawa.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Hari-hari rakyat susah 2.0 Copyright © sejak 2007 Hari-hari rakyat susah 2.0 Keretaburuk/Tempe Goreng Blogger Template