Friday, May 20, 2011

Manusia pertama sembuh dari penyakit AIDS


http://static.inilah.com/data/berita/foto/1520232.jpg
HHRS 2.0 - Doktor mengatakan, lelaki 45 tahun di California ini mungkin menjadi manusia pertama yang sembuh dari penyakit AIDS. Ini diketahui dari gen kebal HIV miliknya.

Timothy Ray Brown diketahui positif HIV (human immunodeficiency virus) pada 1995. Kini, ia masuk jurnal ilmiah sebagai orang pertama yang berjaya 'menghapuskan' virus HIV dari tubuhnya secara sepenuhnya. Doktor menyebut keadaan ini 'penyembuhan berfungsi'.

Pada 2008, Brown tinggal di Berlin dan menghidap HIV dan leukemia. Di sana, saintis melakukan transplant tulang sumsum untuk mengubati leukemianya. Saintis mengatakan, Brown mendapat sumsum dari penderma yang termasuk dalam 1% Caucasia kebal HIV.

"Saya berhenti mengubati HIV pada hari saya mendapat transplan itu," papar lelaki yang digelar 'Pesakit Berlin' itu.

Penyelidik penyakit AIDS, Dr. Jay Levy dari University of California, San Fransisco (UCSF) mengatakan, kes Brown membuka pintu 'penyelidikan penyembuhan'.

Namun, doktor menekankan, prosedur radikal Brown mungkin tak sesuai dengan pesakit HIV lain kerana sulitnya transplan sumsum dan mencari penderma yang sesuai. "Tentunya anda tidak mahu melakukan transplan ini kerana risiko kematian tinggi," ungkap Paul Volberding dari UCSF.

Banyak pertanyaan mengenai rawatan Brown tak dijawab, lanjutnya. "Satu elemen pengobatannya nampaknya membolehkan virus keluar dari tubuhnya," lanjutnya lagi. Hal ini akan menjadi kajian yang menarik. (disusun semula dari teknologi.inilah.com)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Hari-hari rakyat susah 2.0 Copyright © sejak 2007 Hari-hari rakyat susah 2.0 Keretaburuk/Tempe Goreng Blogger Template