Thursday, March 31, 2011

Zionis bina pulau buatan

Isolasi Hamas di Laut, Israel Bangun Pulau Buatan

Sebuah saluran televisyen Israel memberitakan Kerajaan Zionis Israel sedang merancanakan pembuatan sebuah pulau buatan di sepanjang jalur Gaza dengan pelabuhan laut dan udara yang berada di bawah wilayah pemerintahan Hamas.

Projek itu sedang dalam pembangunan selama tiga bulan oleh Menteri Pengangkutan Yaakov Katz yang mencadangkan untuk membina sebuah pulau buatan sepanjang empat kilometer (2.5 batu) dan seluas dua kilometer (1.2 batu), televisyen Israel Channel 2 melaporkan.

Perdana Menteri Benjamin Netanyahu menyokong rancangan pulau, yang juga akan mengandungi kawasan pelancongan, marina, hotel dan kilang desalinasi air laut, kata laporan itu. Pulau ini akan dihubungkan ke Gaza oleh sebuah jambatan sepanjang empat kilometer.

Dianggarkan projek ini akan menelan kos $ 5 - $ 10 bilion (3,5-7.000.000.000 euro) dan mengambil enam hingga 10 tahun untuk menyelesaikan, saluran tersebut melaporkan.

Idea ini telah dibahas selama dua bulan terakhir di antara para pegawai senior dan telah memenangi sokongan luas, Channel 2 menambah. Pulau buatan yang dicadangkan itu akan memberikan Ketua PA Mahmoud Abbas kawalan penuh ke atas import dan eksport darat dan laut, sambil menjaga Hamas yang menguasai Jalur Gaza tetap berada di luar perniagaan. Bagaimana kawalan tersebut akan dipertahankan tidak disebutkan.

Gagasan pulau buatan manusia di Laut Mediterranean dicadangkan oleh Presiden Shimon Peres empat tahun lalu.

"Kita harus melabur di laut, dan peregangan sempadan barat kita ke arah itu dengan membina pulau buatan," katanya pada persidangan 2007 silam.

Idea yang berasingan dicadangkan oleh pegawai yang lain adalah untuk membina sebuah lapangan terbang antarabangsa seperempat batu lepas pantai dari Tel Aviv utara dan membina antara satu dan lima pulau di sepanjang pantai Israel pusat antara Bat Yam dan Netanya sebagai cara untuk mengurangkan masalah kekurangan tanah di Israel pusat.

Sementara itu kumpulan persekitaran seperti Kesatuan Israel Environmental Defense (IUED) mengatakan bahawa idea itu serius mengancam masa depan perairan tenang Mediterranean dan pantai berpasir. "Sebelum skim pulau lapangan terbang mendapatkan momentum yang tidak boleh diubah," IUED mendesak "eksplorasi penuh daripada alternatif darat, termasuk kos pembangunan langsung, kesan persekitaran, dan kesesuaian rangkaian pengangkutan kereta api ke pusat-pusat penduduk."

Ketua Sidang Buki Oren, bekas Ketua Syarikat Air Israel, Mekorot, mengatakan, "Ada cukup air di dunia untuk memenuhi segala keperluannya, cabarannya adalah untuk mengetahui bagaimana menggunakannya dengan bijak dan mengembangkan teknologi yang tepat." Dia mengatakan bahawa Israel mesti memimpin dalam meningkatkan kesedaran antarabangsa mengenai penggunaan dan pemuliharaan sumber air.

Pengusaha Persekitaran Morris Kahn memiliki kritik baik untuk syarikat yang mencemari dan untuk usaha Kementerian Lingkungan Hidup untuk menegakkan peraturan ekologi. "Tanggung jawab pribadi harus dikenakan pada syarikat dan pengarah mereka yang mencemarkan alam sekitar dan laut," kata Kahn.

Dia menambah bahawa seorang Menteri Lingkungan Hidup seringkali merupakan seorang ahli politik yang tidak pernah benar-benar menginginkan pekerjaan tersebut pada awalnya, mencatatkan bahawa mendiang Yehudit Naot dari Shinui adalah pengecualian terhadap peraturan ini.

Akan tetapi Penyokong projek tersebut di kerajaan bersemangat kerana ingin melihat pulau tersebut untuk dikendalikan oleh Pihak Berkuasa Palestin Mahmoud Abbas, dengan itu membekukan Hamas yang mengawal Jalur Gaza.

Hamas dan Abbas dari parti Fatah telah berselisih sejak awal 1990-an. Ketegangan meningkat sepanjang tahun 2007, ketika permusuhan yang meletus dalam pertumpahan darah yang mana Hamas akhirnya berjaya mendorong saingan mereka keluar dari Gaza.

Sejak itu, Gaza telah secara berkesan terputus dari Tebing Barat, yang berada di bawah kawalan Fatah, dan daerah beg pantai itu telah berada di bawah sekatan laut Israel.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Hari-hari rakyat susah 2.0 Copyright © sejak 2007 Hari-hari rakyat susah 2.0 Keretaburuk/Tempe Goreng Blogger Template