Friday, March 18, 2011

Radiasi sedang menuju ke arah Amerika Utara- Institut Pertahanan Sweden


Partikel radioaktif sedang bergerak dari reaktor yang rosak menuju Amerika Utara. Demikian dilaporkan Reuters (17/3). Hal itu dikemukakan oleh Lars-Erik De Geer dari Institut Pertahanan Sweden dengan mengutip data dari stesen pemantauan antarabangsa.

Pengerusi Jawatankuasa Regulator Nuklear Amerika Syarikat Gregory Jaczko kepada The Wall Street Journal hari ini (17/3) mengatakan, tingkat radiasi Fukushima Daiichi adalah jauh lebih besar dari yang dijelaskan oleh pemerintah Jepun

Oleh karena itu, Amerika Syarikat telah memperingatkan rakyatnya yang tinggal di Jepun untuk menjauh diri 50 batu dari tempat tersebut. Sementara pemerintah Jepun menyatakan bahawa zon selamat adalah 12 batu dari tempat kejadian.

Jaczko menambahkan, "Tidak ada air di dalam kolam bahan bakar (reaktor No 4 di Fukushima Daiichi nuklear), dan kami percaya bahawa tingkat radiasi sangat tinggi.

1 comments:

Anonymous said...

Nak tanya Muhyiddin dan Ongkili,mana lebih jauh dari Jepun? Amerika Syarikat atau Malaysia? Satu soalan lagi,sejak bila kerajaan Malaysia ada alat menahan angin?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Hari-hari rakyat susah 2.0 Copyright © sejak 2007 Hari-hari rakyat susah 2.0 Keretaburuk/Tempe Goreng Blogger Template