Sunday, March 27, 2011

10 Juta Pengguna MySpace Menghilang Dalam Masa 1 Bulan

10 Juta Pengguna MySpace Menghilang Dalam Waktu 1 Bulan

MySpace yang juga dikenali sebagai laman perkongsian video diketahui telah kehilangan pengguna sebanyak 10 juta. Hilangnya pengguna adalah dalam jumlah yang besar tersebut terjadi dalam masa satu bulan, iaitu antara Januari hingga Februari. Hal ini berdasarkan dari data terkini yang diperolehi comScore sebagaimana dilansir Telegraph, Jumat (24/3/2011).

Berikutan khabar jualannya, MySpace kehilangan 10 juta unique user sepanjang Januari dan Februari 2011, atau turun dari 73 juta pengguna menjadi 63 juta dalam masa empat minggu. Padahal pada masa yang sama tahun lalu, MySpace berjaya meraih 95 juta unique user.

Syarikat induk MySpace, News Corporation, masih berupaya melepas jejaring sosial itu. Awal tahun ini, chief executive Mike Jones mengatakan jika MySpace merudum akan memberhentikan kira-kira 500 kakitangan di seluruh dunia serta menutup beberapa pejabat antarabangsa mereka.

MySpace harus berjuang keras menyaingi populariti Facebook yang kini dengan lebih dari 600 juta pengguna di seluruh dunia. Sayang, meski pun telah melakukan pelbagai penjimatan tahun lalu, MySpace masih sukar untuk mengatasi kerugian kewangan.

"MySpace kehilangan USD100 juta pada suku pertamanya tahun lalu. Untuk membolehkan kembali ke sedia kala mereka memerlukan pelaburan yang banyak. Itu sesuatu yang belum sedia untuk dilakukan oleh News Corp kerana mereka mempunyai keutamaan lain yang harus dipenuhi. Mereka tetap mengeluarkan wang untuk terus menjalankan perniagaan selama masih beroperasi, "jelas salah seorang pegawai senior syarikat digital.

November 2010 lalu, Jones mendakwa jika MySpace tidak lagi meletakkan diri mereka sebagai jejaring sosial sekaligus bersaing secara langsung dengan Facebook. MySpace berusaha fokus pada kandungan konsert dan muzik yang memang menjadi akar laman perkhidmatan berkongsi video tersebut.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Hari-hari rakyat susah 2.0 Copyright © sejak 2007 Hari-hari rakyat susah 2.0 Keretaburuk/Tempe Goreng Blogger Template