Thursday, March 24, 2011

10 fakta menarik tentang Google


1. eGroups
Larry Page pengasas eGroups, sebuah syarikat yang membuat web site di era 90-an. syarikat ini kemudian diambil alih oleh Yahoo! pada tahun 2000.

2. BackRub
Ini adalah nama asal Google. Mereka menyebutnya BackRub kerana algoritma memeringkatkan halaman berdasarkan berapa banyak "back link" pada halaman itu.

3. Paten
Hak paten yang diajukan Google kepada kerajaan Amerika Syarikat sama dengan paten yang diajuukan Dow Jones. Ini kerana kedua-dua pengaju paten itu pernah bekerja di sebuah syarikatn milik Dow Jones.

4. Stanford
Algoritma Google disebut PageRank dan pemegang paten untuk istilah itu adalah Universiti Stanford. Untuk mengambil alih paten itu, Google memberikannya saham yang kemudian dijual pada tahun 2005 bernilai US$ 336 juta.

5. Kepupusan
Algoritma PageRank ternyata bukan hanya dapat digunakan untuk mengetahui peringkat halaman untuk mesin pencari. Alogaritma itu juga bisa dipakai untuk menentukan spesies yang akan pupus.

6. Politik
Larry Page dan Sergey Brin adalah dua orang terkaya di Amerika yang tidak pernah terlibat dalam urusan politik. Padahal lebih dari 20 billionaire pertama yang ada di Amerika terlibat dengan gerakan politik.

7. Yahoo!
Larry Page dan Sergey Brin sebenarnya ingin menjadi ahli akademik. Mereka tidak bercita-cita untuk terlibat dalam dunia koporat. Ketika mengembangkan Google Search Engine pada 1997, mereka sedia menjual mesin pencari itu hanya dengan harga US$ 1 juta.

Mereka pergi seluruh Silicon Valley untuk menjual mesin pencari mereka. Mereka pergi ke Yahoo!, tapi ditolak. Pada 2002 giliran Yahoo! yang menawar Google dengan harga US$ 3 billion dan sebaliknya pula Google menolak tawaran Yahoo!. Sekarang Google bernilai lebih dari US$ 150 billion.

8. Tuah
Anda pasti sudah tahu tombol "I'm Feeling Lucky" pada mesin pencari Google. Untuk tombol "tuah" itu, Google menghabiskan kos sekitar US$ 110 juta setahun. Dengan mengklik tombol ini, pengguna akan mendapatkan hasil pencarian teratas yang paling dikehendaki.

9. Pekerja pertama Google
Siapa perkerja pertama di Google? Namanya adalah Craig Silverstein. Khabar angin menyatakan lelaki itu kini memegang jawatan Pengarah Teknologi dengan gaji sekitar US$ 950 juta.

10. Gambar
Google Earth memiliki gambar-gambar yang indah tentang bumi.

3 comments:

mutiara on March 24, 2011 at 10:00 AM said...

ituah faedah nyer jika kita mendahului teknologi..


sekarang nie semua heboh
dengan semantic search

kerana kaedah pencarian ini lebih terperinci engine carian yang lebih tepat..

maksudnya apa yang anda nak apa yang anda terpikir akan dapat dicapai anda

tapi masih dalam penringkat research

mimos malaysia pn tidak ketinggalan

penemuan luar biasa.. on March 24, 2011 at 3:29 PM said...

hmm.. mcm2 penemuan luar biasa skarang nih..jom tengok!!

postingan on March 29, 2011 at 9:38 AM said...

maksih sob..infonya ijin copas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Hari-hari rakyat susah 2.0 Copyright © sejak 2007 Hari-hari rakyat susah 2.0 Keretaburuk/Tempe Goreng Blogger Template