Thursday, September 3, 2009

Rakyat premium vs Rakyat miskin

Jika Najib masih mahu terus berkokok 1Malaysia, harga minyak perlu diturunkan dan semua lapisan rakyat dapat menikmati hak kualiti minyak yang sama.

Semestinya rakyat miskin terpaksa memilih minyak RON 95 berkualiti rendah kerana lebih murah walaupun hakikatnya dalam masa jangka panjang akan menjejaskan kenderaan mereka. bagi yang kaya, tiada masalah dengan RON 97. Siapa yang bodoh kalau dah mampu buat apa tuang RON 95.

Rakyat miskin tidak dapat menikmati apa yg dinikmati oleh orang senang. Mana konsep 1Malaysia?

kita ambil contoh ikan lah. Ikan kembung fresh dikelaskan sebagai premium dijual RM6 sekilo manakala ikan kembung dah nak terkojol mata dijual RM3 sekilo. Semestinya rakyat yang miskin akan membeli ikan yang murah. Wujudlah masyarakt berperimium. Orang miskin terus miskin papa kedana.

Minyak ni boleh digambarkan macam perlaksanaan PPSMI lah. Pelajar dibandar dapat merasai kemudahan pembelajaran dasar penjajah atau kemudahan yang disediakan oleh kroni2 lapar BN seperti laptop, makmal komputer dan sebagainya.

Apa pula yg berlaku dgn pelajar diluar bandar. Sekolah di kawasan jauh diceruk hutan. Sekolah sebegini mana ada kemudahan pembelajaran yang baik seperti budak bandar. Jangan cakap soal PPSMI lah. Ada satu kawan guru bercerita. Contoh,Sekolah ada beli meja ping pong, habis sapa yang mau angkat meja ping pong yang berat dengan meredah hutan belantara. Last, letak kat tepi je, tak boleh nak bawa masuk.

Jurang pendidikan yang ketara antara pelajar bandar dan luar bandar. Pelajar bandar lebih premium dari pelajar luar bandar. Tidak 1 Malaysia dapat hak, kemudahan, pembangunan serta kualiti hidup yang sama.

keretaburuk

1 comments:

bpk muliadi on January 19, 2016 at 3:42 AM said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Hari-hari rakyat susah 2.0 Copyright © sejak 2007 Hari-hari rakyat susah 2.0 Keretaburuk/Tempe Goreng Blogger Template